Zwanger en op fietsvakantie

Vennbahn

Zwanger en op fietsvakantie? Gaat dat? Waar moet ik rekening mee houden? Is dat eigenlijk wel slim of vraag ik dan teveel van mijn lichaam? Allemaal vragen die ik me ook afvroeg voordat ik afgelopen zomer op fietsvakantie ging. Gedurende onze fietsvakantie over de Vennbahn (waarin ik 4,5 maand zwanger was) heb ik een aantal nuttige tips verzameld om ontspannen en verantwoord op fietsvakantie te gaan. Wil je het hele reisverhaal beluisteren, met veel info over de Vennbahn zelf, de accommodaties en alle ups en downs die ik meemaakte? Beluister dan de podcast.

 

Tip #1 Bereid je voor

Voordat we op fietsvakantie gingen heb ik behoorlijk lang gezocht naar ervaringsverhalen van andere vrouwen die op fietsvakantie gingen tijdens hun zwangerschap. Ik vond een allerlei informatie op fora (variërend van: “wat knap dat je dit doet” tot “ik heb het gedaan toen ik zes maanden zwanger was, en dat was prima te doen”) en een enkele blog over het onderwerp, maar een uitgebreid reisverslag was moeilijk te vinden. Al helemaal in het Nederlands. Het lijkt erop dat vrouwen uit de VS vaker hun ervaringen delen op het web, al zijn die reizen wat extremer dan de reis die ik voor ogen had. Zo waren er vrouwen die 6 maanden zwanger waren en een mountainbiketrekking in de Rocky Mountains gingen doen. Heel bewonderenswaardig, maar niet helemaal wat ik voor ogen had toen ik dacht aan een preggoproof fietsvakantie. De positieve kant van het lezen van deze verhalen was dat ik me realiseerde dat deze ‘extremere’ vormen van fietsvakantie dus ook mogelijk zijn met een baby in je buik. Reden te meer om een eigen reisverhaal te wijden aan dit onderwerp!

 

 

Tip #2 Eten en drinken meenemen

Wij kozen ervoor om iedere dag, voordat we vertrokken, eten en drinken in te slaan. 2-4x 1,5 liter water, 4 broodjes per persoon, een groentespread, bananen en appels. Dat was onze dagelijkse voorraad. Op die manier waren we niet afhankelijk van terrasjes, restaurantjes, friteskotjes in deep down België en konden we overal, waar we maar wilden, iets eten en drinken. Natuurlijk gingen we ook wel eens een terrasje pikken en genoten we dan van een kopje thee, colaatje light of een bakje frites als we er één tegen kwamen maar we hoefden er ook niet naar te zoeken. Naarmate je de Vennbahn richting Luxemburg verder affietst worden het aantal terrasjes dungezaaider en ben je dus vaker aangewezen op je eigen voorraad.

 

 

Tip #3 Plan rustdagen in

Na 2-3 dagen fietsen had ik behoefte aan een rustdag. Per dag fietsen we gemiddeld 40km. Op die rustdagen deden we eigenlijk helemaal niets, behalve eten, slapen en een wandelingetje door de omgeving. Heerlijk!

 

De ‘pod’ op de camping in Troisvierge (Luxemburg)

 

Tip #4 Probeer alle signalen van je lichaam op te merken en er iets mee te doen

Een zeurend gevoel in je onderbuik, een zere bekkenbodem, een harde buik misschien? Dit zijn kleine signaaltjes van je lichaam die je vertellen dat je het misschien wat rustiger aan zou kunnen doen. Voor de één betekent dat een korte pauze op een picknickbankje, voor de ander een dag slapen op een hotelkamer. Waar je ook voor kiest: don’t be hard on yourself. Ik ben ook wel eens over mijn grens gegaan (vooral op de eerste dag van de fietsvakantie) en moest dat de dag erna bekopen met minder energie. Niet zo handig natuurlijk, maar het leerde me wel om heel goed naar mijn gevoel en mijn lichaam te luisteren.

 

 

Tip #5 Praten Praten Praten

Ik vond het heel fijn om mijn ervaringen, zorgen en de signalen van mijn lichaam te kunnen delen met Bart. Kun je niet meer? Heb je behoefte aan een dag rust? Wil je niet nog die 500 meter fietsen tot het gezellige picknickbankje, maar nú water drinken in het gras? Zeg het. Je reisgenoot weet dat hij/zij met een zwangere vrouw op fietsvakantie is en zal het daarom helemaal niet gek vinden als je aangeeft waar je behoefte aan hebt. Sterker nog: Bart vond het het fijnst als ik heel duidelijk, maar vriendelijk aangaf wat ik wilde. Op die manier leerde hij mijn grens kennen en konden we onze fietsvakantie aanpassen op die grens.

Wil je weten wat je aan kunt trekken tijdens een fietsvakantie terwijl je zwanger bent? Klik dan hier.

Ben jij ook op fietsvakantie gegaan toen je zwanger was? Dan ben ik super benieuwd naar jouw ervaringen en tips! Je kunt ze hieronder delen in de comments.

Opmerkingen

  1. Kim

    Bedankt voor dit blog! Ik ga deze zomer 120 km fietsen verdeeld over drie dagen. Daarna een week in een vakantiehuisje en dan weer 120 km terug in drie dagen. Ik ga met mijn zoon van 4 en alle bagage in mijn elektrische bakfiets en zal dan 5 maanden zwanger zijn. Jouw blog geeft mij het vertrouwen dat dit gewoon gaat lukken.

    1. Auteur van bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *